lördag 16 april 2011

Biten av Silversmide!

Armband och ring silvertråd teknik som jag tillverkade under silversmide kursen.





Nu har det varit lite sakta med mitt bloggande i några veckor. Förberedelserna inför kvinnoweekenden behöver få sitt och så har jag gått en intensiv och mycket rolig silversmide kurs.

Jag hade absolut ingen aning om vad jag gav mig in på när jag startade kursen. Jag hade fantiserat att vi skulle hamra och glöda och svetsa. Jag fantiserade mycket eld och flammor och rödglödgad silverplåt,  hammarslag på plåt och råstyrka .

Men det var mycket mera fingerfärdighet, såga,fila, slipa och lite värma och löda och lite försiktigt hamrande.
Silversmide passar mig.

Kurskamraterna var trevliga, läraren bra och stämningen god. Vilka fantastiska kreationer som skapades! Ringar med infattningar, örhängen och broscher, armband och hängen. Alla speglande den som skapade smycket.

De flesta hade redan en, två eller tre silversmidekurser bakom sig. Vi var endast två  som inte deltagit tidigare. Ganska snabbt märkte jag mig själv redan planera "vad jag ska göra nästa år"!
För tydligen är det så, den som kommer på silversmide kurs blir biten och vill komma igen!
Undrar om jag skall övertala min man att  införskaffa en liten gasbrännare till mig,  för det är ju så länge till nästa år!

Här nedan får Ni se lite bilder av mina trevliga och duktiga  kurskamrater, läraren och våra arbeten!


Planering, sågning, filning, polering bara några steg på vägen mot ett klart smycke.

Mina duktiga kurskamrater som filar på sina vackra kreationer. Bl.a. en sländbrosch och en ring med en ingattning skapade dessa duktiga damer.




Silversmide passar alla med fantasi och tålamod. Den yngsta deltagaren deltog med sin mor och var fantastiskt duktig och kreativ och hade mod att pröva på nya arbetsmetoder. Beundransvärd! Och vilket fint exempel att ta sin dotter med på kurs! Ett bra sätt att spendera tid tillsammans!






Vår lärare handledde, visade praktiskt och  gav råd.
Ett bra sätt att lära sig på är att se hur något görs av läraren.





Och slutpoleringen!
Ring och hänge som jag skapat på kursen blir ett fint minne från min första silversmide kurs!

3 kommentarer:

  1. Härligt! Aivan ihanaa! Aiotko jatkaa hopean parissa?

    SvaraRadera
  2. Kiitos! Jatkan kyllä hopealla tavalla tai toisella. Haaveilen että voisin yhdistää kaikki kolme työtapaa/ hopamuotoa eli hopeasavi, hopeataonta ja hopea ketjut.Ainut este tällä hetkellä on hinta!!.... ja työtila :) Tällä hetkellä hopeataonta tuntuu eniten "minun" työmuotona mutta siinä on isoimmat esteet..eli hinta ja työtila :) Mutta aivan varmasti tulen tekemään enemmän hopeatöitä jatkossa.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag heter Jenny och pluggar på slöjd hantverks och formgivnings programmet på Linköpings universitet.
    Jag tillsammans med an annan tjej på programmet undrar om du som hantverkande bloggare skulle kunna svara på några frågor till en uppsats vi skriver. Du kommer vara helt anonym. Vi skulle behöva svaren så fort som möjligt gärna omgående...

    1. Hur tycker du att du har utvecklats sedan du började marknadsföra ditt hantverk via internet?
    2. Hur tycker du att andra bloggar påverkar dig i ditt skapande? Betyder eventuella kommentarer från läsarna någonting för dig?
    3. Vilka nackdelar ser du med att marknadsföra dig på internet?

    Tack på förhand!
    och tacksamma för snabba svar!
    skicka svaren till svedbro@live.se

    SvaraRadera