lördag 31 juli 2010

Pärlor / Helmiä

Maria Madonnan, en av mina favoriter bland mina smycken. Maria-min namne. Smycket som är vardagligt men vackert. Kan användas som armband och halsband. För mig är Maria ingen myt.
Jag hoppas att mina smycken får vara annat än bara "smycken". Jag hoppas att de får ge en dimession till, till bäraren; får bli en del av livet.
I halsbandet finns sötvattenspärlor, krackelerade glaspärlor och små grå glaspärlor. Dom små grå glaspärlorna som bildar "stommen"-vardagen.
Sötvattenspärlan som med sin oregelbundnaform tilltalar mig mer än en "äkta" pärla. Kanske för att det påminner mig om att skönhet inte finns endast i det fullkomliga utan ofta just i det ofullkomliga. Rosa, vita och grå sötvattenspärlor får mig att tänka på livets välsignelser. Det som jag får ta emot som gåva och glädjar över. Min familj, min hälsa, mitt arbete, människor jag möter, festligheter.
Bland alla pärlor finns också de grå krackelerade glaspärlorna. Dagarna som kom med sorg och besvikelser. Misslyckanden, oro, ängslan. Men på livssnöret blir också de en skimrande helhet tillsammans med de grå vardagarna och de strålande gåvorna.
Hoppas du hittar dina pärlor i livet!

Maria Madonna- yksi koru suosikkeistani. Maria-kaimani. Koru joka on arkipäiväinen mutta kaunis. Korua voi käyttää ranne- tai kaulakoruna. Minulle Maria ei ole myytti.

Toivon että koruni saisivat olla enemmän kun vain "koruja" korunkantajille. Toivon että korut antaisivat uuden ulottovuuden kantajilleen, saisivat tulla osaa elämää.
Maria kaulakorussa on harmaita lasihelmiä, makeanvedenhelmiä ja särölasihelmiä.
Pienet harmaat lasihelmet muodostavat arkipäivän.

Makeanvedenhelmen ei symmeetrisyys puhuttelee. Ehkä koska helmi muistuttaa minua ettei kauneus ainoastaan piilee täydellisyydessä vaan usein myös löytyy epätäydellisyydessä. Vaaleanpunaiset, valkoiset ja harmaat makeanvedenhelmet muistuttavat minua elämän siunauksista. Lahjat mitä saan ottaa vastaan ja iloita. Perheeni, terveyteni, työni ja ihmiskohtaamiset, juhlallisuudet.

Helmien seassa on myös harmaita särölasihelmiä. Päiviä täynnä surua ja pettymyyksiä. Epäonnistumisia, huolia, pelkoja. Mutta myös nämä helmet muodostavat kimaltelevan kokonaisuuden kanssa makeanvedenhelmien lahjat ja pienet arkipäivän harmaat lasihelmet.
Toivon että löytäisit elämänhelmesi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar