lördag 14 januari 2012

Vilka är dina pärlor?


Tillsammans med några väninnor satt vi på sommarstugans veranda och valde "livspärlor" till ett armband. Ur samma ask med pärlor valde vi ut ca 18-20 pärlor som skulle bilda vårt livs Livs-pärlor.

Stämningen var god men lite spänd. Det var första gången vi träffades i den här konstalationen. Somliga var bekanta med varandra, andra lärde känna varann just då.

Jag hade tagit med en ask pärlor och gav mina väninnor i uppdrag att trä ett "livs-armband".
 De skulle välja pärlor som tilltalade dem och som de skulle ge en innebörd. Tysnaden sänkte sig. Koncentrerat arbetar var och en.
Att välja pärlor var för någon enkelt, för andra svårt.

Efter en längre stund av tysnad, lutar vi oss tillbaka och ser på resultatet.
Ur asken med pärlor har flera vackra armband blivit till. Somliga armband är färgsprakande, andra ljusa lätta, något armband trätt av dova toner. Varje armband är personligt och påminner om dess skapare.

Varje kvinna får  i tur och ordning berätta vad pärlorna betyder. - Tro, Kärlek, man, barn,smärta, sorg, glädje. Händelser ur våra liv lyfts fram. Viktiga, smärtsamma, glädjande, underbara händelser.

Jag vet att armbanden blev viktiga och värdefulla för några.
Jag glädjer mig över att ha fått ta del av deras livspärlor.

Vad formar ditt "Livs-armband", vilka är dina pärlor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar