söndag 12 juni 2011

Pärl-terapi

Pärl terapi!

I går fick jag möta en kommande brud och hennes väninnor.
Tillsammans fick vi dela en stund kring ett köksbord fyllt av pärlor.
Här är bordet dukat för smyckes skapande! Bild från barnlägret.

Igen en gång faschineras jag av vilka fantastiska kreationer som kom till.
Somliga smycken kom snabbt till, andra efter lite vånda och funderan.

Tysnaden kring bordet, koncentrationen, glädjen över det själv tillverkade gläder mig.
Under den senaste veckan har jag fått delta i två läger för barn och en "möhippa".
Glädjen, tysnaden och koncentrationen är lika stor både för liten och stor.
Pärlande!  Barnlägrets deltagare planerar sina smycken! stillheten sänker sig!

En av deltagarna konstaterade i går- Det är något terapeutiskt över det här!

Jag tror att skönhet och kreativitet är gåvor vi fått att använda, njuta av och som ger styrka och ro.
Det vackra tilltalar oss, syn intrycken är så viktiga. Känslan i materialet, de rofyllda rörelserna fyller oss med lugn. Ljud av  pärlor som träs på tråd eller faller ner på bordsytan är som ett stilla regn. Våra öron vilar.Stillhet och ro är viktigt för att kunna återhämta sig.
Harmoni! Ett smycke under planering!

Smycke som blir till!

Jag hoppas att de som tagit del av pärl-stunderna fått uppleva en stund av skönhet, frid och glädje över att ha skapat något alldeles själv.
Se vad jag gjort! en av barnläger deltagares vackra halsband!

Hos barn är det här tydligt: -Se vad JAG gjort! Visst blev det fint!
Vuxna säger det  inte lika tydligt men jag tror glädjen är lika stor hos vuxna!

Visst är det terapi att skapa!


Tre helt olika men vackra smycken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar