lördag 31 augusti 2013

Rötter


Det finns ting i världen som kan betyda mera än värdet i pengar. En liten låda för småsaker som innan fanns i min morfars lilla arbetsrum finns nu på mitt ateljé bord. Värde i pengar har det inte alls, men i känslovärde är det en påminnelse om vem jag är, varifrån jag kommer och var mina rötter finns.
När jag var liten var min morfar redan pensionär. Han hade ett litet arbetsrum där han satt och skrev på sin bok. I mig har det lämnat djupa intryck. Det han skrev var hans livshistoria. han skrev för att hans barn och barnbarn skulle känna till hans liv. När min morfar dog tappade jag min identitet som tvåspråkig. Nu i vuxen ålder har jag fått återta min identitet. En lång upptäcktsresa har det varit, inte alltid lätt eller roligt. Men att känna sig sann och ärlig med sig själv är viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar