måndag 13 december 2010

Moders kärlek!

Det här armbandet gjorde jag till min mamma. Hon fyller dagen före Lucia.
Jag ville göra ett smycke till henne, som talar om vad hennes omsorg betyder för mig.

I armbandet finns fem olika rosa pärlor. En silver-folie pärla, en rosenqvartz, en jaspin, en sammetslen glaspärla, en krakelerad glaspärla i gammalrosa.

Min mamma är omtänksam och kärleksfull mamma, en mamma med hjärtat på "rätt ställe".
Maria-madonnan symboliserar moderskap och hjärtat; hjärtat...

Mellan de rosa pärlorna finns runda och fasett slipade grå glaspärlor.

Egentligen hade bara Maria och hjärtat symbolik när jag skapade smycket, men nu när det är klart och jag ser smycket talar de rosa pärlorna till mig om egenskaper hos en mor.

Det rosa och hjärtat står för kärlek och omsorg. Silverfolie pärlan för det festliga i livet.
Jaspin står för glädje och lekfullhet.
Den sammetslena pärlan för tröst, värme och närhet.
Dem krackelerade för brustenhet och mänskilghet.
Rosenqvartz för den person mamma är, den person som ett barn inte kan greppa eller nå, den innersta personen , det privata som varje mamma, varje människa bär i sitt innersta dit ingen annan har tillträde.

De grå pärlorna är vardagarna och åren, livet.
En moders kärlek tar inte slut fast vi blir vuxna, flyttar och får egna barn.
Det symboliserar armbandet.

Tack Mamma för din kärlek och omsorg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar