måndag 6 december 2010

ADVENT!


Advent-väntan....

I år har jag fått en Advents-tid. En tid av väntan. Jag är sjukskriven från mitt egentliga jobb p.g.a ett envist virus som håller mig på mattan.

I år får allt ske enligt hur mina krafter räcker.Att söka julklappar till döttrarna blir en utmaning när man inte orkar gå eller förmår att skynda. Allt sker i en takt som inte är vald av mig.

Jag känner hur övriga världen "svischar" förbi i en fart som jag inte hinner med i. När en förstorad butik får mig att vilja brista i gråt och behov av en vilopaus gör sig påmind efter en affär känner jag mig ynklig.

Men i år har jag hunnit bakapepparkakor, jag har hunnit hänga upp julgardiner och Jul-stjärnor i fönstren, jag har besökt en Julmarknad och jag har tänkt efter när jag valt vilka julklappar mina döttrar skall få.

Allt har skett långsamt, utan brådska.

Att mitt indre manar mig att stressa och ha brottom hindras av min kropp. Mitt hjärta säger att det inte går. Trycket över bröstet ökar så fort jag sätter i en för hög växel, men egentligen, är det inte så illa att bli påmind om Advent. Väntans-tid.

Hoppas du får en långsam Advent- en tid utan brådska och stress.

Hoppas du också hinner tända ljus, njuta av det snötäcke som täcker vår natur, hoppas Du hinner njuta av barnens förväntan och glädje inför Julen. Njuta av musiken, gemenskapen och glädjen. Hoppas du hinner känna förväntan och glädje!

Julen är inte maten-klapparna-tomten-stressen, julen är något annat....

Julen är Advent

Väntan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar