lördag 26 mars 2011

VÅRKNOPPAR



 Vårknoppar.

Just nu förbereder sig naturen för att snart slå ut i blom. Vädret pendlar mellan köld och värme men redan nu kan man se hur naturen förberedes för det färgsprakande vårspelet som kommer. Knoppar som sväller, videblom. Snön smälter och låter den kala marken möta solens värmande strålar.

I mitt liv har det varit en vinter period, med stillhet och vila. Men under tiden som vintern tvingat mig till vila har frön till nytt liv förberetts för våren. Vintern kan gå hårt fram och vissa grenar dör bort och måste beskäras. I mitt liv har den stora Trädgårdsmästaren beskurit mina grenar, bundit upp grenar som böjts till marken.

Grenar som stulit näring av de fruktbärande grenarna måste bort.
Ibland gör det ont, ibland är det en befrielse.

Vintern blir aldrig längre än den tid som den ges.

För mig tog det tid att acceptera att vinter betyder vila. Jag stormade mina höststormar långt längre än det hade behövts. Rasade och stressade och gav mig ingen ro. Det bara slet på mina grenar.

Men sen när jag rasat klart och gav mig ro kunde vintern söva och den stora Trädgårdsmästaren kunde skrida till verket. Sakta och försiktigt har Han beskurit.

Nu kommer snart en ny årstid.
Vårknopparnas tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar