måndag 7 mars 2011

Palava sydän? / Ett brinnande hjärta?

Oletko koskaan ajatellut mitä sydämmelläsi on? Siis todella miettinyt.
Yllättäin sain kysymyksen: Vad brinner ditt hjärta för?
Henkilö joka tämän kysymyksen asetti on minulle vieras ihminen.
Säpsähdin- pysähdyin. Yli kuukauden olen tätä miettinyt.

Mitä minun sydämmelläni on? Mitä on minulle tärkeää? Mitä saa sydäntäni "palamaan"?

Kuinka tärkeää on tuntea että sydän palaa jonkun asian edestä? Onko elämä "sammunut" jos en löydä itsestäni kipinän tai voiko olla niin että on aikoja kun onkin aika levätä eikä palaa?

Maapalon jälkeen kun tuli on sammunut ja kuollut, maaperä saa uuden mahdollisuuden kukistaa. Siemenet jotka avat olleen aikoja maankätköissä saavat mahdollisuuden versoa ja itää. Sammuminen voi olla uusi alku.
________________________________________________________________

Har du någonsin tänkt på vad som är viktigt för dig? Riktigt tänkt.
Helt överraskande fick jag frågan: Vad brinner ditt hjärta för?
Personen som ställde frågan är för mig en främmande människa.
Jag ryckte till- stannade upp. En månad har jag tänkt på saken.

Vad är brinner mitt hjärta för? Vad är viktigt för mig?

Hur viktigt är det att känna att hjärtat brinner för en sak? Har livet "slocknat" om jag inte hittar gnistan i mig själv, eller kan det vara så att det finns tider för vila, när elden får falna och slockna?

När bränder i marker slocknat och dött ut, ges jordmånen en ny möjlighet. Frön som varit gömda i jorden   får  möjlighet att spira och gro. Att slockna, kan vara en ny början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar