lördag 5 mars 2011

Njuta av livet!



Lavendel&Ros- halsbandet som andas lugn och ro.
Ibland när jag skapar smycken har jag någon i mina tankar, eller så kommer tankarna efteråt.
Färgerna och det rosmönstrade låset påminner mig om min mormor.

Min mormors hem andades alltid lugn och ro. Dit var jag alltid välkommen.
Mommo hälsade oss alltid välkommen med en hård kram.
Hemma hos henne kändes det bra att finnas till.
Mommo ger alltid komplimanger, hon njuter av goda samtal och har lätt att skratta.
Hon njuter av det vackra. Uppmuntrar och ser människor.

Så länge mommo bodde hemma arbetade hon hela tiden.
Hennes hem var alltid städat och ombonat. Trädgården gav vila och arbete.
Stickarbetet fanns alltid framme och bär omvandlades till saft och sylt.

Mitt intresse för böcker delar jag med min mormor. När jag var tonåring läste vi samma böcker,mommo och jag, vi brukade läsa en bok och sen  diskuterade den.

Jag beundrar min mormor för konsten att kunna glädja sig över livet och förmågan att njuta.

Just nu läser  jag en bok som heter: Njut av livet där du är medan du är på väg dit du ska.

Jag tror inte mormors liv varit enkelt, men jag tror hon valde att glädja sig istället för att sörja.
Jag vill försöka att likt henne se livets glädjeämnen utan att förneka livets verklighet.

Tack mommo för allt du lärt mig!
Tack för de goda stunderna tillsammans. Böcker vi delat. Hemligheterna du bevarat. Färdigheter du lärt mig. Alla kramar och tårar du torkat bort. Tack för alla nätter jag fått sova över, tack för appelsinsaft du pressat och bullar du bakt. Tack för simturer och bastubad. Tack för lövhögar du lärt mig hoppa i, tack för bären och maten du lät mig njuta av. Tack för cykelfärder och gungan vi satt i. Tack för att du lärde mig njuta av solen. Tack för alla sockor. Tack för jordgubbssylt och kall mjölk på cornflakesen en sommarmorgon. Tack för villa liv och stilla gungstolsgung.Tack för kvällste och skorpor. Tack för sången om bönenstelefon.
Tack för att du såg mig och Tack för att du älskade just mig!

Tänk vad små saker kan bli stora saker om man tillåter sig att njuta!











1 kommentar:

  1. Så fint skrivet.. Tänk om vi också kunde ge detsamma till våra kommande barnbarn, att vi har tid att sitta och läsa, gosa och dricka kvällste i lugn och ro :)

    SvaraRadera