söndag 22 augusti 2010

Tallar, ljung och tröst


Aurora, morgonrodnad. Långt halsband med silverfolieknappar i ljungfärgat glas kombinerat med avlånga krakelerade glaspärlor. ( Aurora halsband+örhängen finns på www.hops-shop.fi )

Ljung påminner mig om barndomens höstskog. Stilla bris mellan tallarna, stövlar som sugs ner i björnmossa. De vindpinade små tallarna och enriset som växer på berghällen.

När jag var barn och bodde hemma hos mina föräldrar drog jag mig ibland unden i skogen för att tänka eller för att få tröst. Skogen omfamnade mig och gav mig utrymme att tänka och rasa ut mina känslor.

En språngmarsch i skogen när tårarna brände i strupen och hjärtat nästan höll på att spricka i bröstet dränerade mina krafter. När krafterna var slut och tårarna brutit ut kröp jag ihop på min favorit trädstam. En vindpinad krokig tall.

Där grät jag ut mina sorger eller rasade ut min ilska. Sen när sorgen eller ilskan lagt sig fick skogens stilla sus trösta mig.

Nu som vuxen saknar jag tallskogen med dess kärleksfulla omfamning. Mossan och ljungen som omslöt mina fötter. Tallens doft och sträva bark.

Men ännu finns minnet av skogen och trösten kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar