lördag 26 februari 2011

Inventering!

I dag har vi städat äldsta dotterns skåp.
Under tre timmar plockade vi igenom  gamla "skatter".
Pyssel-papper, tyg, gamla teckningar, gamla förpackningar,
leksaker, pärlor, kritor, pennor, dockor, nallar, böcker och lego.

Allt som är trasigt eller skräp slänger vi bort.
Det som är helt och någon annan har glädje av sätter vi i "ge bort" lådan.
Och tillbaka i skåpen plockas det som är helt, användbart och värt att sparas.

Jag har också fått göra en liknande inventering i mitt indre.
Speciellt under den senaste tiden har jag fått "slänga bort" ganska mycket av mina gamla principer,
mina åsikter och värderingar. Jag har fått ställa om min inställning till livet.

Mitt under städningen frågade jag min dotter om det är svårt att slänga bort gamla saker.
Hon tvekar en liten stund, sen svarar hon: -Nej, skönt!

Precis samma tvekan och brottningsmatsch har jag haft när jag blivit tvungen att omvärdera principer, åsikter och värderingar. Men lika som min dotter har jag fått konstatera att det är skönt att släppa gammalt "skräp" som bara binder mig till ett liv jag inte vill leva.

Min dotter hittade saker hon sökt men slarvat bort i röran.
Likadant känns det för mig. Jag har inventerat, slängt, släppt taget om och hittat sådant jag slarvat bort.
Och jag har hittat viktiga saker i mitt liv som jag inte visste om.

2 kommentarer:

  1. För att du har en så inspirerande blogg vill jag ge vidare en "award" , som jag fått till komigenbloggen, till dej. Kika in på bloggen, där står det lite mera. Hoppas du vill skicka vidare awarden ♥

    Lina

    SvaraRadera